کد مطلب:211410 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:106

کمیت بن زید اسدی
یكی دیگر از شعرای مخصوص امام جعفرصادق (ع) كمیت بن زید اسدی شاعر فصیح و مداحی بلیغ بوده و معاصر با صادقین است یعنی با حضرت امام محمدباقر معاصر و ملازم بود و زمان امام جعفرصادق (ع) بدرود حیات گفت و برخی روایات چنان می نماید كه تا زمان امام موسی كاظم علیه السلام هم زنده بوده و مدح می گفته است.

شیخ كشی در رجال و علامه حلی در كتاب مشكوة نقل كرده اند كه محمد بن عبدالحمید روایت كرده كه او گفت پدرم حكایت كرد كه به حضرت امام محمدباقر (ع) عرض كردم فدای تو شوم كمیت شاعر به خدمت تو آمده و اذن دخول می طلبد فرمود او را اذن بده وارد شود كمیت وارد شد و از آن حضرت راجع به شیخین پرسید حضرت بیانی فرمود كه مدلولش این است كه هر كس موجب انحراف خود یا قومی شود در تمام جرایم آنها شریك است تا روزی كه آن فرد یا قوم و ملت به آن روش سیر می كنند.

باری كمیت شاعری بلندپایه بود و قصایدی بلند دارد.

قطب راوندی در خرایج می نویسد: دشمنان آل محمد خواستند كمیت را بكشند و چندین بار به كمین نشستند كه او را نابود سازند و خداوند او را حفظ كرد یك دفعه كه در كمین او بودند سر راه او شیری آمد از هر طرف خواست حركت كند شیر مانع شد تا او را به راهی هدایت كرد و از آن راه رفت بعد متوجه شد كه دشمن از طرق ممنوعه آن شیر در كمین او بوده است. [1] .



[ صفحه 255]




[1] مجالس المؤمنين قاضي نورالله شوشتري - رجال كشي - رجال علامه حلي و غيره.